Az egyik jelenség, amit a mai „rohanó világgal” szokás kapcsolatba hozni, az a kiégés vagy burnout.

De mi is valójában a kiégés, és hogyan előzhetjük meg?

Stressz, teljesítmény- és elvárásoknak való megfelelési kényszer, rohamos technológiai fejlődés és ennek követése, elsajátítása, perfekcionizmus, ezek mára mind közhelynek számító kifejezések.  

Pörgünk, agyalunk, intézkedünk, szervezünk, rohanunk a feladatainkat megoldani, miközben észre sem vesszük, hogy stresszeljük magunkat és a kifáradásig dolgozunk. 

A szervezetünk vészjeleire nem figyelünk, vagy ha észre is veszünk bármit, nem foglalkozunk vele, hisz még rengeteg az elintézendő dolog. Energiánk van, és még élvezzük is a 24 órás pörgést, mindaddig, amíg valami nem történik.

Bármilyen szakmában előfordulhat a kiégés, de legnagyobb veszélynek inkább a segítő szakmában dolgozók vannak kitéve: orvosok, pszichológusok, pedagógusok, lelkészek, szociális munkások, jogászok, rendőrök, felső vezetők, cégvezetők, politikusok, médiában dolgozók.

Először a kiégésről 1969-ben jelent meg egy cikk, amelyben Harold. B. Bradley leírt egy bizonyos munkahely okozta stresszt „burnout” néven. 

Később a kiégés szindróma fogalmát Herbert Freudenberger német-amerikai pszichiáter 1974-ben megjelent „Staff Burnout” című cikkében definiálta a következőképpen:  „Krónikus emocionális megterhelés, stressz nyomán fellépő fizikai, emocionális, mentális kimerülés, mely a reménytelenség és inkompetencia érzésével, célok és ideálok elvesztésével jár, s melyet a saját személyre, munkára, illetve másokra vonatkozó negatív attitűdök jellemeznek”.

A fogalmat Ditsa Kafry 1981-ben módosította: „A kiégés tartós vagy ismételt emocionális terhelés eredménye más emberekért való hosszú távú, intenzív erőfeszítéssel összefüggésben”.

A kiégés okai

  • túlságosan hosszú munkaidő és/vagy túlóra, nincs munka-magánélet egyensúly,
  • főállás mellett mellékállás, hajtod a munkát és a pénzt, állandóan fáradt vagy,
  • nincs idő pihenésre, kikapcsolódásra, feltöltődésre, regenerálódásra,
  • alvási idő kevesebb mint 7 óra, későn fekszel le, korán kelsz, éjszaka is jár az agyad, gyakran felébredsz, az alvásod nem pihentető, fáradtan ébredsz,
  • mindennapi stressz állandósodik, stresszeled magad mindenért, nincs stresszcsökkentő módszered,
  • teljesítménykényszer miatt munkát is hazaviszed és folytatod otthon, míg be nem fejezed,
  • elvárásokat teljesíted mindenkinek, aki ezt tőled elvárja, te maradsz a lista végén, de magadra idő már nem marad  a nap végére,
  • önszabotáló magatartás, saját magad útjában állsz és nem engeded meg magadnak a pihenést,
  • anyavállakozóként minden szerepedben teljesítesz és nem állsz le, folyamatosan pörögsz, intézkedsz,
  • vállalkozóként egész nap ügyintézel, telefonálsz, emaileket írsz, tárgyalsz és nincs időd pihenésre,
  • cégvezetőként túl sok feladatot vállalsz magadra, magad akarsz mindent elintézni és nem delegálsz,
  • perfekcionista gondolkodásmód, csak te tudsz mindent precízen és alaposan elintézni, elvégezni, nem bízol semmit másra,
  • konfliktusok gyakoriak munkában és /vagy magánéletedben is, nincs konkrét konfliktusmegoldó stratégiád.

A kiégés tünetei

  • nem tudsz rendesen koncentrálni és figyelni a feladataidra,
  • munkateljesítményed és motiváltságod csökken,
  • fáradtan ébredsz reggel akkor is, ha 10 órát aludtál,
  • egész nap tudnál aludni vagy az ellenkezője, nem tudsz semmit sem aludni,
  • alvászavaraid vannak, nem tudsz elaludni, nem alszod át az éjszakát, többször felébredsz, akár rémálmaid is lehetnek,
  • nyomott a hangulatod, közérzeted rossz,
  • szinte automataként dolgozol, mész munkába, oda se figyelsz,
  • hibákat követsz el egyre gyakrabban,
  • elveszíted az érdeklődést és a motivációd,
  • közömbös leszel, már semmi sem érdekel, semminek sem tudsz örülni,
  • ideges, feszült vagy, hamar vitatkozol, vagy felemeled a hangod, amit észre sem veszel,
  • konfliktusokba keveredsz szinte mindenkivel,
  • elhanyagolod a barátaid, ismerőseid, kerülöd a találkozásokat,
  • egyedül akarsz maradni, visszahúzódsz a társasági élettől,
  • a korábbi hobbijaiddal, érdeklődési területeiddel már nem foglalkozol,
  • belső üresség, fásultság, reménytelenség, tehetetlenség érzése lép fel,
  • depresszió, pánikroham is felléphet,
  • saját fizikai szükségletek háttérbe kerülnek,
  • önbizalomhiány, önértékelési zavarok jelei előtérbe kerülnek.

A kiégés tünetei felléphetnek hónapokon belül, de lehet csak évek után. 

A kezelése sem pár napos, hetes vagy hónapos. A testi-lelki-mentális regenerálódás is beletelik több hónapba, de van akinek egy évbe is.

Hogyan előzd meg és ne várd meg a súlyosabb kimenetelt?

Stresszelsz a kiégésig

Menj végig ezeken  a lépéseken és építsd be a mindennapjaidba.

1. A legfontosabb az önismeret fejlesztése és mélyítése

Minél jobban ismered magad, az erősségeid és a gyengeségeid, annál inkább tudod saját magad kezelni és ismered fel a szervezeted által jelzett vésztüneteket.

2. Jelöld ki a határaid

Vedd figyelembe a saját határaid és tanulj meg nemet mondani. A munka és a magánélet között világos határokat szabj meg és tartsd magad hozzá.

3. Önszeretet

Az öngondoskodás az önszeretet kulcsa. Vezess be a mindennapjaidba kellemes és örömöt okozó tevékenységeket, azaz kényeztesd magad. Ha a tested és elméd kényezteted és ezáltal pihenteted, akkor energiával fog hálaképp téged feltölteni.

4. Mozogj!

Vezesd be a mozgást napi szinten, ami lehet 30-40 perc erőltetett séta, ami egyrészt a vérkeringést fokozza és jobb lesz a szervek vérellátása, másrészt örömhormonokat termel az agyad és jobb lesz a hangulatod és a közérzeted is, jobban fogsz aludni.

5. Hatékony időgazdálkodást vezesd be

A hatékony időgazdálkodás a kiégés megelőzésének a legfontosabb alappillére. Kezdd el egy határidőnaplóba vezetni a napi feladataid és szabj határidőket is hozzá.

Ha kérdésed van, örömmel várom a hozzászólásokban vagy írj nekem emailt a blanka@onlinecoachingdoctor.hu címre, 24 órán belül válaszolok.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This field is required.

This field is required.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás