Mindaddig, amíg a tudattalan tudatossá nem válik, a tudatalatti fogja irányítani az életed, és te sorsnak fogod hívni.

Jung

Hol található a sokak által említett tudattalan elme vagy más néven a tudatalatti?

A tudattalan egy pszichológiai fogalom, amelyet Sigmund Freud (1856-1939) osztrák pszichoanalitikus vezetett be, és foglalkozott vele részletesen. 

A tudattalan az emberi elmének olyan része, amely közvetlenül nem hozzáférhető. Olyan tartalmakat rejt, amelyek nem tudatosak, de mégis erőteljesen befolyásolják a gondolatainkat, érzéseinket és a viselkedésünket.

Van-e különbség a tudattalan és a tudatalatti szó között?

Mivel szinonimaként használjuk, valójában nincs különbség.

A „tudatalatti” szó a köznyelvben jelenik meg és a laikusok használják.

Freud a tudattalant használta, hangsúlyozva azt, hogy a tudat és a tudatalatti között nincs alá-fölérendeltségi viszony. (németül das Unbewußte).

Mindkét kifejezés arra utal, hogy az emberi elmében vannak olyan tartalmak és folyamatok, amelyek tudatosan nem hozzáférhetők és irányíthatók.

Néhány példa: 

  • A légzés egy tudattalan folyamat, hisz nem azt figyeljük egész nap, hogy percenként hány belégzést végzünk, hanem automatikusan lélegzünk, odafigyelés nélkül. Ettől különböznek a légzéstechnikák, melyek relaxációs módszerekhez tartoznak, és tudatosan irányíthatók, de azt csak egy adott időintervallumig végezzük. 
  • A különböző félelmi reakciók, amiket nem tudatosan negatív szituációkkal kapcsolunk össze, szintén tudattalan folyamatok. A félelem ilyenkor általában szorongással társul és felfokozott izgalmi állapottal is jár. 
  • A lelki traumák, amiket átéltünk akár gyermekkorban vagy felnőttkorban szintén tudattalan folyamatok, hisz bármikor ismét átélhetjük őket, ha van egy ún „trigger”, azaz kiváltó tényező, ami lehet egy szó, egy hang, egy illat, egy érzelem, ami  hasonlít rá, vagy emlékeztet a múltban történt eseményre.

Mit tartalmaz a tudattalan?

A tudattalan tartalmazhat múltbéli tapasztalatokat, érzéseket, élményeket, vágyakat, félelmeket, elfojtott vagy elfeledettnek gondolt, fájdalmas emlékeket, történéseket és konfliktusokat.

Továbbá ösztönös reakciókat és viselkedési mintákat, amik automatikusan jönnek létre egy adott élethelyzetben.

A tudattalan a tudat számára nem hozzáférhető, de néha a felszínre tör és megmutatkozik, igaz ezen sokan átsiklanak, mert nem nyilvánítanak jelentőséget neki. Szóelvetés, álmok formájában, elszólásokban és neurotikus tünetek képében mutatja meg magát.

Néhány érdekes számszerű adat az agyi tevékenységről

Egy felnőtt emberi agy kb. 86 milliárd idegsejtből áll, (neuron néven ismert), amiket kb. 100 billió szinapszis vagy idegsejt kapcsolat köt össze.

Tudatosan a mentális kapacitásunk csupán 10%-át használjuk. A maradék 90% tudattalan marad. A tudattalan másodpercenként 80.000 információt vesz fel és ment el. 10.000 -szer gyorsabban dolgozza fel és menti el az információkat, mint a tudatos agyunk.

A tudattalan mintegy 99%-ban irányítja a szervezetünk működését és felelős a viselkedésünkért. Ez, ami automatikusan és rutinszerűen működik, amire nem is figyelünk oda, mivel az agy ugyanazon reakciókkal reagál a már megszokott ingerekre. 

Hogyan vedd át az irányítást a tudattalan elméd felett?

Alakíts ki magadnak naponta minőségi ÉnIdőt és szentelj időt a belső megfigyelésre is. A testnek vannak jelzései, de csak akkor fogod észrevenni és lesz ennek jelentősége, ha megtanulsz befelé figyelni. Ez a képesség tanulható.

Kövesd az alábbi gyakorlatot, mely közelebb visz a tudattalan elmédhez. 

Érdekel a tudattalan elméd, amely irányítja az életed?

Ülj le egy kényelmes fotelbe, melynek hát-és fejtámlája is van, vagy feküdj a hátadra az ágyban, kényelmes testtartást  keresd, hogy tudj ellazulni és az izmok sehol se feszüljenek.

Kapcsold ki a külvilágot vizuálisan és auditív módon is. A környezeti hatásokra ne figyelj, ehhez egy csendes helyre van szükséged, ahol téged senki sem zavar.

Csukd be a szemed, ezzel nem a környezetben lévő személyekre vagy tárgyakra fogsz figyelni, és kezdj el befelé koncentrálni, pl. figyeld a légzésed, tedd a kezed a hasadra, és alkalmazz hasi légzést.

Tanuld meg a helyes légzéstechnikát: hasadon a tenyered, belégzéskor előboltosul a has, kilégzéskor behúzod a hasad. Ezt gyakorold addig, míg megtanulod és fog menni már automatikusan is, és ezt a légzéstechnikát alkalmazd többször naponta. Ez a mellkasi izmokat ellazítja és megszünteti a szorongást, pánikot is.

Majd fókuszálj az izmaidra is, ahogy kellemesen ellazulnak, nyugalom önt el, és jól érzed magad.

Ha gondolatok törnek rád, engedd őket áramolni, de érzelmileg ne hagyd, hogy befolyásoljanak és amennyiben kellemetlen vagy negatív gondolat jön be, próbáld gondolatstop technikával későbbi időpontra elterelni, egy példa, amit mondhatsz magadnak: “most nem foglalkozom vele, majd holnap”.

A gyakorlatot végezd el este lefekvés előtt és felkelés előtt minden reggel, ezen kívül bármikor és bárhol, munkahelyen is, naponta többször, ahogy időd van rá, gondolj rá, és csináld.

Ha a fenti gyakorlatot elkezded bevezetni a mindennapjaidba, azt fogod észrevenni, hogy napról napra:

  • jobb lesz a közérzeted
  • hangulatod javul
  • energiával töltődsz fel
  • az önbizalmad növekedik
  • magabiztosabb leszel
  • alvásod minősége megváltozik
  • stressztűrő képességed javul
  • kipihentebb leszel
  • hatékonyabb leszel 
  • teljesítőképességed sokkal jobb lesz
  • koncentrálás és a figyelem javul
  • lesznek új ötleteid
  • megoldások fognak eszedbe jutni
  • az agyad kipihentebb lesz
  • a fáradtságérzés megszűnik
  • a szorongás egyre ritkábban jelentkezik
  • javulnak az emberi kapcsolataid
  • testi panaszok - ha voltak - meg fognak szűnni

Ebben a fázisodban leszel kreatív, célokat tűzöl ki, hozol helyes döntéseket és rádöbbensz, te irányítod az életed.

Természetesen mindezt csak akkor fogod tapasztalni, ha minden nap és kitartóan gyakorolsz.

Milyen módszerekkel lehet a tudattalan elméhez hozzáférni?

A tudattalan tartalmait csak bizonyos módszerekkel lehet felszínre hozni, ilyen a hipnózis, a pszichoanalízis, a szabad asszociáció és az álomfejtés. 

Én a szabad asszociáció módszerét tanultam meg Németországban és ezt alkalmazom, mivel éber állapotban teljes koncentrációval és odafigyeléssel végezhető, rendkívül hatékony és eredményes, már első beszélgetés alkalmával sikerélményhez vezet.

Ha érdekel, és szívesen kipróbálnád, keress e-mailben időpontegyeztetésre.

Észrevételeknek és hozzászólásoknak örülök, ha itt megosztod. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This field is required.

This field is required.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás