Barion Pixel

Hogyan befolyásolja a magunkról kialakított kép az életünket?

„Rajtam semmi nem áll jól.”

„Kicsik a melleim és vastagok a combjaim.”

“Túl magas vagyok, mint nő, nem találok magamnak társat.”

“Nincs derekam, úgy nézek ki, mint egy befőttes üveg.”

„Túl alacsony vagyok, egyáltalán nem férfias. Ha magasabb lennék, sokkal sikeresebb lehetnék.”

„Túl szőrös a mellkasom.”

„Mások sokkal okosabbak/talpraesettebbek nálam.”

Ha valaha megfordult már a fenti vagy hozzájuk hasonló gondolat a fejedben, akkor tudd, hogy nem vagy egyedül. Egy 2016-os felmérés szerint a nők kétharmada elégedetlen a testével, 76 százalékuk pedig szeretne változtatni a kinézetén, míg minden második megkérdezett kövérnek tartja magát.

Hiába szeretne mindenki összhangban és harmóniában élni saját magával, ennek ellenére a többség, ha lehetőség adódna rá, azonnal megváltoztatna valamit a kinézetén vagy a természetén.

Vajon hogyan lehet sokkal boldogabb az életünk, hogyan dolgozzunk az egészséges énkép és testkép kialakításán?

Mit jelent pontosan az énkép és a testkép

ÉnKép és TestKép az önismeret alappillérei.

Két egymással szorosan összefüggő, de értelmezésében mégis különálló fogalom, és arra utalnak, hogyan érzékeljük és értékeljük önmagunkat.

Az énkép a rólunk alkotott gondolatainkra utal, míg a testkép arra, hogyan értékeljük fizikai megjelenésünket.

Mind a kettő fontos a lelki állapotunk szempontjából, hiszen a belső monológunk a viselkedésünkre is kihat.

Az énkép minden, amit saját magunkról gondolunk: milyennek érzem, hogyan látom magam. A tulajdonságaim, az erősségeim, a gyengeségeim, a hiányosságaim, a hitrendszerem, a készségeim összessége, a magabiztosságom, az önbizalmam. Az egészséges énkép kialakításában nagy szerepe van az önszeretetnek és önbecsülésnek is. Amennyiben hiányosságot érzünk az énképünkben, törekednünk kell, hogy minél mélyebb önismeretre tegyünk szert, hisz ezzel válunk magabiztosabbakká és tudunk döntéseket hozni.

Az önmagunkról alkotott általános, fizikai és pszichológiai felfogásra utal, vagyis azoknak a hiedelmeknek, értékeknek és attitűdöknek a gyűjteménye, amelyek alapján a saját képességeinket megítéljük.

A testkép ezzel szemben kifejezetten a fizikai megjelenésünk érzékelését jelenti, beleértve a testünk külalakját, testrészeink méretét és kinézetét, jellemzőit. Ez magában foglalja mind a testünk vonzerejének szubjektív értékelését, mind a fizikai megjelenésünkkel való elégedettség szintjét. Vagyis, hogy a tükörbe nézve mennyire tartjuk magunkat szépnek és vonzónak. Másképp fogalmazva, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben. A magunkról alkotott összkép lesz az, amit „kisugárzásnak” is nevezhetünk, és ezt a környezetünk is érzékeli.

A testképet olyan tényezők is befolyásolják, mint a kultúra, a média és a társadalmi normák, és jelentős hatással lehetnek az önértékelésünkre és az általános jólétünkre.

Leegyszerűsítve:

ÉnKép = belső értékek

TestKép = külső értékek

Miért fontos az egészséges én- és testkép?

Mivel a legtöbb időt saját magunkkal, a saját gondolatainkkal töltjük, ezért ez a belső párbeszéd jelentős hatással van a mentális állapotunkra.

Ha valaki folyamatosan kritizálja magát, az alacsony önértékeléshez, szorongáshoz és depresszióhoz vezethet. A belső monológunk az, hogy mit gondolunk saját magunkról és ez hatással van a viselkedésünkre is.

Például:

Félek társaságba, buliba menni, kapcsolatot teremteni, barátkozni, társat keresni, mert az általam gondolt hibák/hiányosságok miatt nem találok barátot/társat.

Félek kommunikálni, mert valami rosszat mondhatok, vagy akár kinevethetnek, mit gondolnak rólam.

Ezen példák mindegyike önbecsülési problémák, kisebbrendűségi érzések formájában nyilvánulnak meg, melyek szorongáshoz és különböző félelmekhez is vezethetnek a mindennapokban.

A negatív testkép ugyancsak számos mentális betegséget eredményezhet. Például táplálkozási zavarokat vagy elősegítheti az egészségtelen szokások kialakulását: túledzés vagy szélsőséges diéták követése.

5 tipp, hogy te is ki tudd alakítani az egészséges ÉnKépedet és TestKépedet

Nagyon fontos, hogy türelemmel legyünk magunkkal szemben, mert az egészséges kapcsolat kialakítása saját magunkkal és a testünkkel, egy kihívásokkal teli út lehet.

A cél, hogyan tanuld meg szeretni önmagadat, mert te egyszeri és megismételhetetlen vagy.

  • Bánj úgy magaddal, ahogy a legjobb barátnőddel, családoddal vagy gyermekeddel tennéd. Légy magadhoz kedves, figyelmes és türelmes. Figyelj a belső hangodra, az ösztöneidre. Szánj rá naponta minimum fél órát.
  • Hallgasd a gondolataidat és csípd el a negatív mondatokat. Minden esetben, amikor egy bántó állítást mondanál magaddal szemben, helyettesítsd be egy pozitív és reális jelzővel. Napi szinten gyakorolva, egy idő után észreveszed, hogy egyre több pozitív gondolatod lesz, ugyanis az agy a neuroplaszticitás elve alapján képes rá és ‘áthuzalozza magát”.
  • Törődj a testeddel fizikai szinten is. Add meg magadnak az egészséges, tápanyagdús ételeket és mozogj, sétálj minden nap. Napi 40 perc erőltetett séta feltölt energiával és az általános közérzeted, hangulatod, alvásod is javuni fog.
  • Töltsd időt saját magaddal. A meditáció és mindfulness gyakorlatok segíthetnek abban, hogy mélyebb önismeretre tégy szert anélkül, hogy a külvilágból érkező ingerek befolyásolnának. Segítik a napi stressz utáni pihenést, ellazulást és feltöltődést a szervezetednek.
  • Kérj professzionális segítséget! Egy szakemberrel folytatott konzultáció segíthet felismerni és kezelni a tudatalattidban futó negatív programokat. A tudatalattihoz nem tud hozzáférni az, aki az odavezető utat nem ismeri. Keresd a megfelelő segítőd.

A célod legyen az, hogy azzá válj, aki vagy.

Sosem az a megoldás, hogy próbálsz másra hasonlítani. Amid most van és amivel aktuálisan rendelkezel bőven elég egy olyan önismeret és önszeretet kialakításához, mely magabiztossá fog tenni az élet minden területén.

Sikerélményeket elérni te is tudsz és képes vagy rá, akár minden nap, nem ördöngösség, nem lehetetlen. Csak tenni kell érte.

Ne feledd, hogy az egészséges viszony kialakítása önmagunkkal egy folyamat, amely folyamatosan változhat a bennünket ért hatások és új élethelyzetek miatt.  Légy türelmes magaddal szemben, és ne félj külső segítséget kérni!

Ha szeretnéd végre jól érezni magad a bőrödben és megszeretni azt a személyt, aki vagy, akkor jelentkezz be hozzám egy ingyenes konzultációra, és nézzük meg, hogy neked hogyan tudok segíteni:

Foglald le az időpontodat itt:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This field is required.

This field is required.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás