mentalis_haromszog

Alkalmazott módszerem


A neuroplaszticitás elvére épülő mentális háromszög alkalmazása, coachingszemléletű tanácsadás keretében, a pozitív pszichológia elemeit használva.

A már jól ismert life coaching módszereitől, a mentális háromszög alkalmazása az, ami megkülönbözteti és egyben speciálissá is teszi saját módszeremet.

A neuroplaszticitás fogalma és jelentősége

neuroplaszticitás az agy és idegrendszer strukturális és funkcionális változásával foglalkozó tudományág, amely a 20. században alakult ki. A kifejezés a neuron= idegsejt, és plasztikus= képlékeny szavak összetételéből származik. 

Több évtizedes kutatások kimutatták, hogy az idegsejtek képlékenysége folytán az agy megváltoztatja saját szerkezetét, folyamatosan tökéletesítgeti áramköreit, „áthuzalozza” magát azért, hogy az adott feladatokat jobban tudja elvégezni. Amikor az agy bizonyos részei meghibásodnak, akkor más részek veszik át azok feladatait. Az agy ezen képességét az idegsejtek képlékenysége, másképp nevezve az agy neuroplasztikus tevékenysége segíti elő. 

Minden szellemi tevékenység az idegsejtek képlékenysége révén valósul meg. A neuroplaszticitással új készségek, új szokások hozhatók létre, ezáltal új viselkedésminták tanulhatók meg. A szellemi tevékenység, a tanulás, az ismétlés, a gyakorlás az agyi útvonalak megerősödését biztosítja, mely egyben anatómiai változáshoz is vezet.  

A mentális háromszög rövid leírása és alkalmazása


A mentális háromszög 
neurpalszicititás elvén alapszik, tanulással és gyakorlással lehet tökéletesíteni. 
 

A gondolataink, az érzelmeink és a viselkedésünk mindig összefüggenek egymással, mindig hatnak egymásra. Az összefüggést jól érzékelteti a fenti háromszög, ahol a háromszög egyik csücskén a gondolataink (Gedanken), a másik csücskén az érzelmeink (Gefühle) és a harmadikon a viselkedésünk (Verhalten), vagy a válaszreakciónk szerepel.  Amikor az egyiken változtatunk, azzal együtt a másik is változni fog. Ezt a módszert alkalmazzák a pszichoterápiában, elsősorban a kognitív magatartásterápiában.

A fenti módszert fejlesztettem tovább, neveztem el a mentális háromszög módszerének és alkalmazom a coachingban.  A mentális háromszög módszerének lényege, hogy a gondolataink, érzelmeink és a viselkedésünk/ reakcióink egymásra hatásának ismeretében tudatosan változtatást hozunk létre, melyeket aztán gyakorlatokkal beépítünk a mindennapi szokásokba. Ezt akár úgy is el lehet képzelni, mint egy új szokás vagy egy új hobbi kialakítása a hétköznapjainkban. 

Szeretném a módszer működését egy példán keresztül szemléltetni: 

A kiinduló gondolat, hogy „magányos vagyok”., az ehhez kapcsolódó érzelem a szomorúság, míg a reakcióm (viselkedésem) az, hogy otthon maradok, nem mozdulok ki a házból, visszahúzódom. Persze ezáltal megszűnnek a társas kapcsolataim, még inkább egyedül maradok, és még szomorúbbá válok 

Lehet-e ezen érzelmek szintjén változtatni?

Az érzelmeket nagyon nehéz befolyásolni. Ha szomorú vagyok, nem fogok tudni hirtelen mosolyogóssá válni, ahogy nem fogok tudni nevetni sem a kialakult helyzeten. Hiába próbálkozom magamra erőltetni az érzelmi változást, nem fogok sikerrel járni.  

Lehet-e gondolatok szintjén változtatni?

Igen, hiszen a gondolatok átfogalmazására már van lehetőségem

Például így: Nem is vagyok magányos, hiszen van férjem/feleségem akivel együtt élek, és szívesen beszélget velem. Nem is vagyok magányos, hiszen van fiam/lányom/unokám, akit meghívhatok magamhoz.  Nem vagyok magányos, hiszen van barátom/barátnőm, akit felhívhatok telefonon, vagy írhatok neki sms-te-mailt, vagy megkereshetem facebookon, és aki, ha szomorú vagyok, szervez egy közös programot Vagy például így: van egy cicám/kutyám, aki feltétel nélkül szeret engem, aki megvigasztal, és akivel játszani tudok, sétálni mehetek.  

Mit eredményez a megváltoztatott gondolat, viselkedés/reakció szintjén?

Nem is vagyok magányos: hiszen elbeszélgettem a párommal, eljött a családom egy vasárnapi ebédre, találkoztam a barátommal, játszottam a kis állatommal. 

Ahogy a példa is jól mutatja a negatív gondolat pozitívra változtatása, olyan cselekvésre ösztönöz, mely pozitív élményt eredményez, ennek hatására pedig a negatív érzés is pozitívra változik.  

A mentális háromszög alkalmazásakor, a gondolat vagy a viselkedés megváltoztatásával párhuzamosan az érzelmi állapot is változik, javul a hangulat és az általános közérzet. A figyelem középpontjába a pozitív gondolat vagy esemény kerül, ami újabb eredmény javító hatással jár és újabb pozitív cselekedetre ösztönöz.

Keressen meg

30 éves szakmai tapasztalat, több mint 5000 elégedett páciens és ügyfél, 16 év németországi tapasztalat, külföldön élő magyar ügyfelek online konzultációi, számtalan pozitív visszajelzéssel.

    Megoldásaim

    A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

    A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás