Barion Pixel

Téged mi tart attól vissza, hogy felvállald önmagad?

Nemrég írtam egy cikket arról, hogy mennyi előnyünk származik abból, ha sikerül elérni, hogy azzá váljunk, akik vagyunk.

 

Mit is jelent ez pontosan?

Amikor elindulunk azon a rögös úton, amely saját magunk ismeretéhez vezet, akkor szembesülünk az összes olyan tudattalan szinten megbúvó mozgatórugónkkal, hiedelmünkkel is, amelyek folyamatosan visszatartanak bennünket a vágyaink és céljaink elérésétől.

A szerencsés és peches ember illúziója

Ha az életedre gondolsz, valószínű, hogy egyszerűen csoportosítod szereplőit szerencsés és kevésbé szerencsés kategóriákba. Akkor is, ha két ismerősöd látszólag ugyanolyan lehetőségekkel rendelkezik, könnyen elkönyveled őket magadban a fortuna kegyeltjének vagy éppen pechesnek, hiába dolgoznak akár hasonló munkakörben és élnek látszólag ugyanolyan boldog családban. 

Akit szerencsésnek gondolsz, valószínű, hogy aktív cselekvője életének. Derűs és határozott, ritkán panaszkodik. Nem siránkozik a környezetének, de mivel neki is vannak problémái, azok megbeszélésére olyan szakembert választ, aki rendelkezik azzal a tudással és képességekkel, amelyekkel valóban tud is segíteni. 

A peches barátod jellemzően kerüli a cselekvés bármilyen formáját, halogatja a teendőit és szereti megvárni, amíg mások elintézik a feladatokat helyette. Határozottság és lendület helyett rendszeresen siránkozik és panaszkodik a vélt szerencsétlen helyzete miatt. A kihívásoktól leblokkol és lendület helyett kifogásokat keres. 

Természetesen senki sem ennyire „fekete és fehér”, a szerencsésebb ember is érezhet elakadást bizonyos életterületeken és a panaszkodó ismerősöd is lehet aktív egyes helyzetekben.

Melyik csoportba sorolnád magadat?

A saját elakadásainkat nehéz egyedül felismerni, mert vagy a tudattalanban rekedtek, vagy mert olyan nagy mértékben hatalmasodott el rajtunk, hogy fogalmunk sincs merre van a kiút belőle. Az első lépés ebben az esetben is az önmagunkkal való szembenézés és annak a belátása, hogy valami nem működik jól az életünkben.

Mivel ezt sem minden esetben látjuk egyértelműen, ezért nehéz felismerni, hogy pontosan mi a baj és melyik életterületen jelentkezik.

Hogyan ismerheted fel, ha nem használod ki maximálisan a potenciálodat?

Félelemként és szorongásként jelenhet meg az életedben. Félhetsz például attól, ha változtatsz, akkor esetleg elveszíted egy barátodat, a munkahelyeden furcsán néznek majd rád vagy akár a szüleid sem szeretnek majd úgy, ahogyan régen.

Ha azt tapasztalod, hogy félsz:

  • a kudarctól
  • felvállalni magad
  • megtenni az első lépést
  • hogy vajon mit mondanak mások
  • a negatív véleményektől
  • attól, hogy a környezeted elítél, mit gondol rólad
  • és nem tudsz nemet mondani

És mindez visszatart attól, hogy egy olyan életet élj, amelyre vágysz, akkor érdemes megvizsgálni ezeket az érzéseket és feltárni, hogy mi rejtőzik a tudatalattidban.

Bátorság, motiváció és energia is kell ahhoz, hogy megmutasd a valódi énedet, mert a környezeted már megszokta a már megismert oldaladat, így az alapján vannak elvárásai veled szemben. 

Ha nem félelem, amit érzel, lehet szorongsz. A szorongás lényegében egy belsőleg észlelt idegesség, feszültség, „gyomorideg”, ami akkor lép fel, ha egy adott élethelyzetben félünk valamitől, és nem tudjuk kontrollálni.

A szorongás, aggodalmaskodás akadályozza a megszokott életviteledet is. Lehet, már kaptál is olyan visszajelzést, hogy megváltoztál, idegesebb, nyugtalanabb vagy, mint korábban.

Hogyan jelenhet meg a szorongás az életedben?

A szorongás okát nehéz segítség nélkül azonosítani, mert állandósult az érzés és sokféleképpen nyilvánulhat meg.

Gyakran nem is tudjuk, hogy miért szorongunk, csak a kellemetlen érzés kísér minket egész nap. 

Összegyűjtöttem olyan jellemző viselkedési módokat és kijelentéseket, amelyek segítenek felismerni, ha  téged is a szorongás tart vissza attól, hogy olyan életet élj, amelyet igazán szeretnél.

Ha azt veszed észre, hogy:

  • nem vagy képes szeretni magad olyannak, amilyen vagy, akár gyűlölöd is magad egy-egy tulajdonságod miatt,
  • másokhoz hasonlítod magad, mert nem fogadod el a saját képességeid,
  • bizonyos élethelyzetekben nem tudod eldönteni, hogy mi a helyes és mi a helytelen.
  • önismeret hiánya, mert nem tudod, ahogyan viselkedsz az valóban te vagy, vagy kifelé másnak mutatod magad, olyannak amilyenek az elvárások,
  • azt teszed, amit elvárnak tőled, nem azt, amit szeretnél
  • vágysz arra hogy elfogadjanak és szeressenek, ezért bármit megteszel a szeretetért
  • annyira fontos mások elismerése, hogy szándékosan úgy cselekszel ami nem neked, hanem csak másoknak jó
  • hajlasz arra, hogy azt tegyed, és olyan döntéseket hozz, melyet mások javasolnak neked.
  • elfogadod amit mások mondanak a testedről, nem tudod reálisan látni magadat kívülről.
  • nem hiszel, nem bízol magadban, hogy miért is sikerülne pont neked elérni a célodat.
  • nem tudsz nemet mondani

Hogyan? Mely lépések szükségesek?

  1. Tudatosítsd a félelmeidet, szorongásaidat, vágyaidat, késztetéseidet, múltbeli tapasztalataidat és rejtett emlékeidet.
  2. Nézz szembe velük. 
  3. Így fokozatosan fel tudod oldani hatásukat, és pontosabb, holisztikusabb képet kapsz önmagadról.

Nagyon nehéz ezen a folyamaton egyedül végigmenni, mert az agy védi saját magát a változásoktól akkor is, ha az az előnyödet szolgálja. 

Ezért javaslom, hogy egy olyan szakembert keress, aki felkészültségével, tudásával és tapasztalatával kézen fog és támogat ezen az úton.

Gyakorlatban ez hogyan működik?

Ha elszánt vagy és készen állsz a változásra, akkor valószínű, hogy már számos elakadásodat tudatosítottad magadban és szembe is néztél velük. A probléma ott jelentkezik a legtöbb kliensemnél, hogy nem sikerül az oldásuk. 

Vagyis felismerik, hogy mi a probléma, de azt nem tudják, miként oldják meg vagy hogyan engedjék el.

Az agy alkalmazkodásra és változásra való képessége az, ami segít változtatni.  Az általam kifejlesztett mentális háromszög a segítségem abban, hogy a gondolatok, érzelmek és a viselkedési reakció bármely elemének megváltoztatásával elérjük, hogy a többi elem is automatikusan változzon.
Ezzel a jelenlegi problémádra más szemszögből tudsz rálátni és így érjük el, hogy a rájuk adott reakció is megváltozzon.

Jelentkezz itt egy ingyenes kötetlen beszélgetésre. Akár hétvégén is. Ha e-mailt írsz 24 órán belül választ kapsz.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This field is required.

This field is required.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás