Barion Pixel

„Az élet egyetlen célja az, hogy azok legyünk, akik vagyunk, és azzá váljunk, amivé válni képesek vagyunk.“

Robert Louis Stevenson,  skót regényíró 1850–1894

 

Mi az a tanult tehetetlenség? Lehet, te is küzdesz vele?

Ha megfigyeljük a körülöttünk élő embereket, családtagjainkat, barátainkat, kollégáinkat,  nyilvánvalóvá válik, hogy a sokszínű népesség két külön csoportba sorolható.

Vannak akik tudatában vannak értékeikkel, képességeikkel, önbizalmat árasztanak, magabiztosak, bátran felvállalják egyéniségüket és döntéseikért vállalják a felelősséget.

Mások viszont egyáltalán nem bíznak a saját döntéseikben, nem tudják eldönteni, hogy mi a helyes és mi a helytelen számukra. Kevésnek érzik magukat embertársaikhoz képest, félnek az esetleges negatív következményektől. 

Nagyon fontosnak tartom, hogy felismerjük, mi hogyan hozunk döntéseket, mi mozgat és motivál minket a háttérben, ahogy azt is, hogy az önbizalomhiány sokszor csak egy-egy területen jelentkezik. Lehet, hogy valaki a munkájában, a hivatásában olyan tudással rendelkezik, hogy mindig képes magabiztosan kommunikálni, míg elképzelhető, hogy hétköznapi helyzetekben már nem bízik önmagában. 

Ez az egyébként önbizalommal teli emberekre is jellemző lehet, hogy őket is ki tudja egy-egy élethelyzet zökkenteni magabiztosságukból.

Szerencsére megfelelő módszerekkel és eszközökkel az önbizalomhiány helyét át tudja venni a tanult magabiztosság. 

Ha valaki nem bízik magában és a döntéseiben sem, ezt a testtartása, az arckifejezése, a mimikája és a kommunikációja is tükrözni fogja. A kéztördelés, a görnyedt vállak, tétova mozdulatok már azelőtt árulkodnak az ember bizonytalanságáról, hogy megszólalt volna. 

Aki önbizalomhiányos és kapcsolatait is ez jellemzi, valószínű, hogy olyan emberekkel lesz körülvéve, akik szintén valamilyen szinten szenvednek saját maguk tehetetlenségétől. Olyan témákról fog beszélni másokkal, amire a bizonytalanság, a döntésképtelenség, a szorongás és félelem lesz a jellemző.

Az önbizalomhiányos ember nagyon érzékeny a kudarcra, ha valami egyszer nem sikerült, nem mer belevágni semmi újba, hiszen arra gondol, neki máskor sem sikerült. Helyette kifogásokat keres, hogy miért is nem kellene belefognia semmibe. Jellemzően úgy gondolja, hogy neki „nincs szerencséje”, „rossz napja” volt, „bal lábbal kelt fel”. 

A bizonytalan embereknél ez a magatartás képes rögzülni, ami eredményeképpen egy-egy újabb célkitűzés esetében az agy automatikusan bedobja majd minden egyes próbálkozásnál azt a negatív érzést, melyet már ismer és elmentett. Megjelenik a vele együttjáró szorongás és félelem, ami lebénítja és emiatt nem mer semmibe belefogni.

Ez a negatív érzés cselekvésképtelenné tesz, megakadályozza az első lépést bármilyen kitűzött cél felé és kiváltja a tehetetlenség érzését, idővel pedig a tanult tehetetlenséghez vezet. 

Mi is a tanult tehetetlenség?

Martin Seligman nevéhez fűződik, aki a depresszió kutatása során dolgozta ki a tanult tehetetlenség elméletét. Ez egy olyan állapot, ahol az ismétlődő negatív tapasztalatok az egyén reménytelenség érzéséhez vezet olyan mértékben, hogy nem is próbálkozik akkor sem, ha lehetőség adódik a változásra.

Ilyen amikor az egyetemről frissen kikerült fiatal sorra kapja a visszautasításokat és nem sikerül elhelyezkednie, vagy ha egy vállalkozónak hónapokig nem sikerül ügyfeleket találnia. 

Könnyen bele lehet kerülni a negatív spirálba, amikor már annyira nem bízunk magunkban, hogy nem is hiszünk benne, valaha sikeresek is lehetünk. Ilyenkor hiába kopogtat a lehetőség az ajtónkon, nem bízunk magunkban annyira, hogy elhiggyük, sikeresek lehetünk. 

Szerencsére segítséggel ki lehet ebből az ördögi körből törni.

Először is azt kell pontosan meghatározni, hogy általánosan vagy egy életterületen szenvedünk-e az önbizalomhiány jeleitől. Az alábbi táblázatban összefoglaltam a jellemzőket:

Magabiztosság jelei Önbizalomhiány jelei
Mimika/Gesztusok/Viselkedés Mimika/Gesztusok/Viselkedés
Dinamikus és élénkséget kifejező arcmimika, arckifejezés Arckifejezés, mimika szegényes, semmit nem tükröz
Egyenes testtartás hátrahúzott vállakkal Görcsös, feszített, görnyedt testtartás
Szemkontaktust tart, de nem farkasszemet néz Nincs szemkontaktus, lesütött szemek, vagy tétova elnézés a fej felett
Gesztusok és a mimika együtt magabiztosságot sugároznak Élénken gesztikulál a karjaival, ami bizonytalanságot sugall
Laza magatartás, könnyed kéztartás, felszabadult kommunikáció Jellemző a kéztördelés, kézdörzsölés, valamit fognia kell és forgatni az ujjak között, pl. toll
Hanghordozás/Hangerősség Hanghordozás/Hangerősség
Tiszta és érthető artikuláció, beszéd, hangerősség megfelelő Halk szinte suttogó beszéd, alig érthető szavak
Nyugodt hanghordozás, önbizalmat és magabiztosságot sugároz Vagy ellenkezőleg túl hangos, kiabáló, harsona beszéd
Közepes beszédgyorsaság Gyors, érthetetlenül daráló beszéd
Szavak Szavak
Egyértelmű és érthető Bizonytalan
Konkrét témák  Határozatlan
Szakmaiságra törekvés Homályos megfogalmazás
Megfogalmazás precíz Szavak értelmezése zavaros
Szöveg tartalmilag Szöveg tartalmilag
Első szám első személyben Általánosságban fogalmaz
Konkrét témához kapcsolódó szövegtartalmak Nem a témához szorosan kapcsolódó szövegtartalmak
Adott témára koncentrál és nem tér el a témától Egyik témáról a másikra csapong és nem fejezi be egyiket sem
Szakmaiságra törekszik Nem szakmai a szöveg
Erősségek kerülnek kifejezésre Gyakori elnézéskérés és szövegjavítások
Végigvezet egy beszélgetést spontán Felesleges nem odaillő magyarázkodások
Saját szükséglet megfogalmazása és kifejezésre juttatása Saját szükséglet indirekt lesz kifejezve és emiatt nem derül rá fény
Érzelmek direkt kifejezésre kerülnek Érzelmek nem kerülnek felszínre

A táblázat tesztként is szolgál. Olvasd át a magabiztosság jeleit majd az önbizalomhiány jeleit, pipáld ki, ami rád jellemző. Ami hiányzik arra utal mindkettőnél, hogy azt pótolni szükséges, ahhoz, hogy magabiztos légy és az önbizalomhiány megszűnjön. Ha segítségre van szükséged, kérj ingyenes konzultációra időpontot tőlem e-mailben.

A jó hír az, hogy az önbizalomhiány megszüntethető, mert a magabiztos magatartás megtanulható, kortól függetlenül.

Amint megteszed az első lépést és megvan az első sikerélményed, a következőt már magad fogod automatikusan megtenni. Csupán 3 lépésre van szükséged. 

A coaching ülések során a  mentális háromszög módszerét hívva segítségül az új gondolkodásmódot rögzítjük. Így az agy nem a negatív érzést hozza elő egy ismétlődő élethelyzet során, hanem képes lesz az új gondolkodásmód, új szemléletmód elsajátítására, új szokások kialakítására, amely eredményeképpen fokozatosan és biztosan képes leszel elsajátítani a magabiztos reakciót és az önbizalommal teli életet.

Készen állsz kitörni az ördögi körből?

Akkor várlak szeretettel, jelentkezz be itt egy ingyenes konzultációra:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This field is required.

This field is required.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás